Lacroix-sur-Meuse, kerk Saint-Jean-Baptiste

 

Toen de familie Donzelli in 1925 aankwam in de Maasstreek vond ze onderdak in het dorp Lacroix en het duurde niet lang voordat Duilio zijn atelier installeerde in de hoofdstraat, recht tegenover de kerk van Johannes de Doper. Op de gevel zie je nog vaag de letters van zijn naam, het bewijs van zijn aanwezigheid op deze plek.

De kerk werd tijdens de oorlog zwaar getroffen door bombardementen en het sprak dan ook voor zich dat de gemeente zich tot Donzelli wendde toen het in 1927 nodig bleek om het interieur van het gebouw te restaureren. Duilio was gekend als beeldhouwer en werd belast met de herstelwerkzaamheden voor de altaren en de beelden, en er werd hem ook gevraagd om de muren te bedekken met witkalk. Hij zorgde dus voor de schildering van de panelen in het koor, die de vier Evangelisten voorstellen. Het is ongetwijfeld ook hier dat hij zijn eerste muurschildering maakte. Hij versierde vervolgens de twee absidiolen, de doopkapel, de omlijsting van de toegangsdeur en de westelijke dwarsbeuk waarvoor hij ook het altaar van het Heilige Hart hieuw, evenals het beeld erboven. De inrichting van de oostelijke dwarsbeuk dateert waarschijnlijk van later, want de techniek voor de Kruisiging en het Ongeloof van de heilige Thomas lijkt hier beter beheerst te zijn. Onder de voeten van de soldaat die een lans vasthoudt, staat de datum 1936.

Zijn opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunsten komt duidelijk tot uiting in de verschillende scènes, geschilderd door de kunstenaar. Hij liet zich inspireren door de grote Italiaanse meesters, maar ook door de Scandinaviërs: het paneel van de Maagd met Kind achter het hoofdaltaar is een imitatie van het doek van Carlo Dolci (Madonna met de sluier, 17de eeuw, Palazzo Corsini, Rome); het huwelijk van de Maagd doet denken aan de composities van Perugino en Rafaël; de musicerende engelen op de achtergrond zijn geïnspireerd op de Siënese school; op het paneel van de Heilige Familie is de pose van de Maagd die het kind draagt zeer verwant met deze van De Heilige Maagd en Kind met de familie van burgemeester Meyer* van Hans Holbein de Jonge.

Op technisch vlak heeft de kerk dienst gedaan als proefterrein, want Donzelli heeft er een techniek gebruikt die aanleunt bij het al fresco schilderen, maar hij heeft daar ook gewerkt op een pleisterlaag in de absidiolen, wat de broosheid van de schilderingen in deze kapellen verklaart. Het bovenste deel aan de linkerkant is trouwens niet voltooid: er werden alkoven geschilderd voor figuren die er nooit zijn geplaatst. Er kan worden gesteld dat het bovenste register van de absidiool aan de rechterzijde, met engelen die de Passiewerktuigen vasthouden, van de hand van Dante is, de zoon van Duilio, want je ziet er vlakken in een heldere kleur en de draperingen zijn gestileerd.

Het resultaat is dus een heterogeen geheel, maar wel bijzonder interessant om het parcours van de kunstenaars te begrijpen.

 

* Olieverfschilderij op hout, geschilderd tussen 1526 en 1528; ook gekend onder de naam Madonna van Darmstadt; wordt bewaard in de Kunsthalle Würth van Schwäbisch Hall (Baden-Württemberg).

Absidiool: kleine, halfronde kapel rond de hoofdapsis of in de armen van de dwarsbeuk van een kerk.

Lacroix-sur-Meuse, Church of St John the Baptist

 

Upon arriving in the Meuse region in 1925, the Donzelli family took refuge in the village of Lacroix and Duilio quickly set up his workshop on the main street, just opposite the church. On the façade, the letters of his name, a sign of his presence here, are still visible.

Since the church had been badly damaged during the war by bombardments, the town council naturally turned to Donzelli when the interior of the building needed to be restored in 1927. Duilio, who was known as a sculptor, was hired to repair the altars and statues and cover the walls with whitewash. He then painted the panels depicting the four evangelists in the choir. He probably executed its first monumental painting. He then decorated the two apse chapels, the chapel of the baptismal fonts, the surround of the entrance door and the western transept, for which he also sculpted the altar of the Sacred Heart and the statue above it. The transept was probably developed later on, as the technique appears to be more controlled for the Crucifixion and the Disbelief of St Thomas. The date 1936 was added beneath the feet of the soldier holding a spear.

His training at the School of Fine Arts is very much in evidence in the various scenes painted by the artist, who drew inspiration from the great Italian masters and also Scandinavian ones: behind the high altar, the panel showing the Virgin with Child reproduces a painting by Carlo Dolci (The Madonna of the Veil, 17th century, Palazzo Corsini, Rome); the marriage of the Virgin is reminiscent of the compositions of Perugino and Raphaël; the musician angels in the background were inspired by Sienese painting; on the panel depicting the Holy Family, the posture of the Virgin holding the child is very reminiscent of The Virgin and Child with the Family of Burgomaster Meyer* by Hans Holbein the Younger.

In technical terms, the church served as a testing ground because Donzelli painted with a technique similar to that of fresco but also on a coating of plaster in the apse chapels, which explains the fragility of the painting in these chapels. The one on the left is also incomplete at the top: some recesses were painted to accommodate figures which were never put there. In the right-hand apse chapel, one might think that the upper register with the angels holding instruments of the Passion is the work of Dante, Duilio’s son, because patches of uniform vivid colour and stylisation in the drapery may be seen there.

The work as a whole, therefore, constitutes an ensemble which is heterogeneous but particularly interesting from the point of view of understanding the artists’ development.

 

 

* painted between 1526 and 1528, this oil on wood, also known as the Madonna of Darmstadt, is kept at the Kunsthalle Würth in Schwäbisch Hall (Württemberg).

Apse chapel: small semi-circular chapel around the main apse or on the arms of the transept of a church.

Lacroix-sur-Meuse, Kirche Saint-Jean-Baptiste

 

Bei ihrer Ankunft im Departement Meuse im Jahr 1925 findet die Familie Donzelli Zuflucht in dem Dorf Lacroix, und Duilio richtet schon bald seine Werkstatt in der Hauptstraße, direkt gegenüber der Kirche, ein. An der Fassade sind noch die Buchstaben seines Namens zu erahnen, was auf seine Anwesenheit an diesem Ort hinweist.

Da die Kirche während des Krieges durch Artilleriebeschuss stark beschädigt wurde, wendet sich die Gemeinde ganz selbstverständlich an Donzelli, als das Innere des Bauwerks 1927 restauriert werden muss. Der als Bildhauer bekannte Duilio wird angeworben, um die Altäre und die Statuen zu restaurieren und um die Wände mit einer Tünche zu überdecken. Er bietet dann die Malerei der Holztafeln an, die die vier Evangelisten im Chor darstellen. Er fertigt zweifellos seine erste monumentale Malerei an. Danach dekoriert er die zwei Chorkapellen, die Kapelle des Taufbeckens, die Einfassung des Eingangstors und das westliche Querschiff, für das er auch den Herz-Jesu-Altar und die ihn überragende Statue skulptiert. Die Gestaltung des Querschiffs ist wahrscheinlich späteren Datums, da die Technik für die Kreuzigung und den ungläubigen Thomas besser beherrscht zu sein scheint. Die Jahreszahl 1936 ist unter den Füßen des Soldaten, der eine Lanze trägt, angebracht.

Seine Ausbildung an der Kunsthochschule ist in den verschiedenen vom Künstler gemalten Szenen deutlich zu spüren, der sich von den großen italienischen, aber auch nordischen Meistern inspirieren lässt: hinter dem Hochaltar bildet die Holztafel der Maria mit Kind ein Gemälde von Carlo Dolci nach (Jungfrau Maria mit Schleier, 17. Jahrhundert, Palazzo Corsini, Rom); die Vermählung Mariä erinnert an die Kompositionen von Perugino und Raffael; die musizierenden Engel im Hintergrund sind von der Malerei von Siena inspiriert; auf der Holztafel der Heiligen Familie ähnelt die Haltung Marias, die das Kind trägt, sehr stark der Darmstädter Madonna* von Hans Holbein dem Jüngeren.

Auf technischer Ebene hat die Kirche als Experimentierfeld gedient, denn Donzelli hat mit einer Technik gemalt, die derjenigen der Freskomalerei verwandt ist, aber auch auf einem Gipsputz in den Chorkapellen, was die Empfindlichkeit der Malerei in diesen Kapellen erklärt. Die Malerei auf der linken Seite ist zudem im oberen Teil unvollendet: es wurden Nischen gemalt, um Figuren aufzunehmen, die jedoch nie eingefügt wurden. In der rechten Chorkapelle kann man annehmen, dass das obere Register mit den Engeln, die die Leidenswerkzeuge halten, von der Hand Dantes, des Sohns von Duilio, stammt, denn hier finden sich die gleichmäßigen leuchtenden Farbtöne ohne Schattierungen und die Stilisierung in den Faltenwürfen.

Das Gesamtkunstwerk stellt somit ein heterogenes Ganzes dar, das aber besonders interessant ist, um den Werdegang der Künstler zu verstehen.

 

 

* Dieses zwischen 1526 und 1528 gemalte Ölgemälde auf Holz, auch unter dem Namen Madonna des Bürgermeisters Meyer bekannt, wird in der Kunsthalle Würth von Schwäbisch Hall (Württemberg) aufbewahrt.

Chorkapelle: Kleine halbkreisförmige Kapelle um die Hauptapsis oder an den Armen des Querschiffs einer Kirche.