Chaillon, kerk Saint-Remi

 

De kerk werd zwaar getroffen tijdens de Eerste Wereldoorlog. Als gevolg van dit mondiale conflict bleven alleen nog de muren van het kerkschip en de drie niveaus van de klokkentoren over. Het geheel werd herbouwd in de jaren 1920 door Charles-Henri Royer, de architect van het departement. Door de vele moeilijkheden liepen de werken heel wat vertraging op.

De eerste decoratie, die in 1929 werd aangebracht op de triomfboog van de nieuwe kerk en die de Kroning van de Maagd voorstelt, was het werk van Pierre Dubois (schilder geboren in Bar-le-Duc aan het begin van de 20ste eeuw).

In een tweede fase richt de gemeente zich aan het begin van het jaar 1933 tot Duilio Donzelli voor de restauratie van de zijaltaren en voor de verfraaiing ervan met een schildering die verwijst naar de heiligen die in de kerk worden vereerd, met name de heilige Nicolaas en de Maagd. Als patroonheilige van de zeevaarders wordt de heilige Nicolaas voorgesteld op het moment dat hij de door de woeste elementen bedreigde zeemannen te hulp schiet. De aanwezigheid van het blazoen van Lotharingen doet eraan denken dat hij ook de schutspatroon is. Boven het aan Maria opgedragen altaar heeft Donzelli een tafereel uit de Aanbidding der herders afgebeeld.

Het hoofdaltaar, ook het werk van Donzelli, past perfect bij de zuilen die het gewelf van het kerkschip ondersteunen; de vorm ervan lijkt op die van papyrus, met kapitelen die versierd zijn met lange bladeren en zo verwijzen naar deze plant uit de Nijlvallei. Het altaar is getooid met kleurrijke mozaïeken die het monogram van Christus vormen, ‘IHS‘. Twee beelden van lichtdragende engelen met een profiel dat herinnert aan de schilderingen uit het oude Egypte omgeven het altaar. Door de zuiverheid en de stilering van hun trekken kunnen deze beelden worden ingedeeld bij de art deco. Het geheel is gewaagd, maar volledig coherent met de architectuur en de andere elementen van het meubilair.

Voor je het dorp verlaat moet je toch nog even halt houden bij het monument voor de gevallenen, aan het einde van de straat met de kerk. Het werd in 1930 door Donzelli gemaakt, maar moest in 1936 worden gerestaureerd. De restauratie werd toegewezen aan een beeldhouder van Thiaucourt, Georges Acker, die tegelijk, en op vraag van de gemeente, het kruis van Lotharingen eraan toevoegde. Je ziet het in het bovenste gedeelte.

 

 

IHS: afkorting en onvolledige transliteratie van de naam van ‘Jezus’ in het Grieks, vervolgens gebruikt door de Kerk als monogram voor Iesus Hominis salvator, wat zoveel betekent als ‘Jezus, redder van de mensheid’.

Chaillon, Church of St Remi

 

The church was badly damaged during the First World War, at the end of which only the walls of the nave and the three levels of the steeple survived. It was rebuilt during the 1920s by the architect of the département, Charles-Henri Royer. The works were held up by numerous difficulties.

The initial decoration, which was created in 1929 on the triumphal arch of the new church and depicts a Coronation of the Virgin, is the work of Pierre Dubois (a painter who was born in Bar-le-Duc at the beginning of the 20th century).

Later, at the beginning of 1933, the town council asked Duilio Donzelli to restore the side altars and enliven them with painted decoration featuring the holy figures who are venerated there, St Nicholas and the Virgin. As the patron saint of sailors, St Nicholas is depicted rescuing sailors threatened by raging weather. The presence of the coat of arms of Lorraine reminds us that he is also its patron saint. Over the altar dedicated to Mary, Donzelli created a scene depicting the Adoration of the Shepherds.

The high altar, which is also the work of Donzelli, displays harmony with the pillars that support the vault over the nave: they bring to mind the form of papyrus with the capitals decorated with long leaves which are a reference to this plant from the Nile valley. The altar is decorated with coloured mosaics forming the monogram of Christ, “IHS”. Two statues of photophoric angels in profile who bring to mind the paintings of ancient Egypt surround the altar. The refinement and stylisation of the features place these sculptures in the Art Deco style. As a whole, it is a bold work but consistent with the architecture and the other pieces of furniture.

Finally, before leaving the village, stop at the monument to the dead at the end of the church road. Sculpted by Donzelli in 1930, the monument required repairs by 1936: this task was entrusted to a sculptor from Thiaucourt, Georges Acker, who at the same time added the Lorraine crosses that can be seen at the top at the request of the commune authorities.

 

 

IHS: abbreviation and imperfect transliteration of the name “Jesus” in Greek, which was later used within the Church as a monogram for Iesus Hominis Salvator, which means “Jesus, saviour of men”.

Photophoric: light-bringing.

 

Chaillon, Kirche Saint-Remi

 

Die Kirche wurde während des Ersten Weltkriegs stark beschädigt, nach dem nur noch die Mauern des Kirchenschiffs und die drei Stockwerke des Kirchturms erhalten blieben. Das Bauwerk wurde in den 1920er Jahren von dem Architekten des Departements, Charles-Henri Royer, wiederaufgebaut. Die Bauarbeiten wurden durch zahlreiche Schwierigkeiten verzögert.

Der erste Dekor, der 1929 an dem Triumphbogen der neuen Kirche ausgeführt wurde und der eine Marienkrönung darstellt, ist das Werk von Pierre Dubois (ein Maler, der zu Beginn des 20. Jahrhunderts in Bar-le-Duc geboren wurde).

Die Gemeinde wendet sich in einer zweiten Phase, Anfang des Jahres 1933, an Duilio Donzelli, um die Seitenaltäre zu restaurieren und sie mit Malereien in Verbindung mit den dort verehrten Heiligen, dem heiligen Nikolaus und der Jungfrau Maria, zu verzieren. Als Schutzpatron der Seefahrer wird der heilige Nikolaus dargestellt, wie er Seeleuten, die von den entfesselten Elementen bedroht werden, zu Hilfe kommt. Das hier abgebildete Wappen von Lothringen erinnert daran, dass er auch der Schutzpatron dieser Region ist. Über dem Maria gewidmeten Altar hat Donzelli eine Szene der Anbetung der Hirten dargestellt.

Der Hochaltar, ebenfalls das Werk von Donzelli, harmoniert mit den Pfeilern, die das Gewölbe des Kirchenschiffs tragen: diese erinnern an die Form des Papyrus, mit den mit langen Blättern verzierten Kapitellen, die auf diese Pflanze des Niltals verweisen. Der Altar ist mit farbigen Mosaiken verziert, die das Christus-Monogramm IHS bilden. Zwei Statuen von lichtertragenden Engeln, mit einem Profil, das an die Malereien des alten Ägyptens erinnert, rahmen den Altar ein. Die Verfeinerung und Stilisierung der Züge ordnen diese Skulpturen der Stilrichtung des Art déco zu. Das Gesamtwerk stellt eine gewagte Ausführung dar, die aber mit der Architektur und den anderen Elementen der Inneneinrichtung in Einklang steht.

Bevor Sie schließlich das Dorf verlassen, sollten Sie am Gefallenendenkmal anhalten, das sich am Ende der Rue de l’Église befindet. Dieses von Donzelli 1930 angefertigte Denkmal muss ab 1936 ausgebessert werden; mit diesen Arbeiten wird ein Bildhauer aus Thiaucourt, Georges Acker, beauftragt, der zugleich auf Wunsch der Gemeinde die im oberen Teil sichtbaren Lothringerkreuze hinzufügt.

 

 

IHS: Kurzform und unvollkommene Transliteration des Namens „Jesus“ in Griechisch, die später von der Kirche als Monogramm für Iesus Hominis salvator („Jesus, der Retter der Menschen“) verwendet wurde.